Referat af specialbestyrelsesmøde d.6/10 2020
Til stede: John, Ginny, Christa, Anne, Jesper, Anne Grethe, Bjørn, Tony, Lisbeth
- Valg af ordstyrer og referent; Ginny/Lisbeth
- Godkendelse af dagsorden
Husk vi har mulighed for at invitere gæster, både valgte og ansatte, hvis vi har behov for at få uddybet eller udvidet et punkt på dagsordenen.
- Evaluering af generalforsamling, herunder gennemgang af fremtidigt arbejde
Lisbeth og Sakse har afholdt møde i sidste uge for at drøfte afstemningsresultatet fra generalforsamlingen/GF. Begge er enige om, at det ikke for nogen af kandidaterne er et optimalt resultat med stemmerne 23-24, at det stiller store krav til alle i bestyrelsen om at få udmøntet mandatet i det fremtidige arbejde. Bestyrelsen bærer et fælles ansvar for at holde fokus på det fremtidige arbejde, og samarbejdet skal være til gavn for området. Det kræver ikke fuld enighed hele tiden; tværtimod skal vi være gode til at drøfte, hvilke veje vi vil gå for at nå de ønskede resultater.
Deltagelsen (47 stemmeberettigede) er naturligvis positiv, og selvom mange måske er kommet for kampvalgets skyld, er det stadig endnu en succes, hvis man måler på fremmødet. Kampvalg generelt er også positivt, da det betyder, der er engagement og interesse for det fagpolitiske arbejde. Kan vi gøre det mere interessant at komme til GF? Og skal vi gøre endnu mere ud af at præsentere LFS’ struktur med bestyrelser og repræsentantskab? Rammerne for repræsentantskabet må gerne præsenteres mere konkret, så der ikke opstår tvivl om, hvad det indebærer. Eventuelt med en artikel i LFS Nyt op til generalforsamlingerne? Lisbeth drøfter dette med Anna Louise/LFS Nyt.
Selve generalforsamlingen bar præg af meget lidt debat. Det er en lidt flad fornemmelse, at ikke engang det fremtidige arbejde kan få folk op af stolene; der var trods alt noget mere debat ved GF i 2018. Til gengæld var det fremtidige arbejde bedre forberedt i form af et skriftligt udkast i 2020. Hvis vi vil have større fokus på debat til næste GF, kunne vi overveje en vandfaldsmodel, som vi har brugt på repræsentantskabet. Mindre beretning og mere fremtidigt arbejde, da det er der, vi skal handle. Vandfaldsmodellen går ud på, at vi f.eks. deler GF i 3 grupper, der på skift diskuterer 3 temaer fra det fremtidige arbejde. Ved hvert tema er en blivende tovholder, der samler pointer og udsagn sammen, når en gruppe har været igennem. Disse pointer og udsagn kan så tilføjes det fremtidige arbejde, når man efterfølgende laver opsamling i plenum. Vandfaldsmodellen er et billede på, at drøftelsen er ”flydende” og ”vandet” bringer ordene videre til næste gruppe, så de samles ved foden af vandfaldet. Lisbeth foreslår, at vi tager dette op igen til næste møde, evaluering af GF/del 2, så alle får muligheden for at komme med input. Ginny foreslår, vi også der taler om gensidige forventninger og gennemgår forretningsordenen for bestyrelsens arbejde.
Fremtidigt arbejde; er der forslag til, hvordan vi skal gribe det an? Lisbeth foreslår, at vi sætter temaerne på dagsordenen til fremtidige møder; enten som faste punkter eller som aftalte temaer fra gang til gang. John foreslår, vi dykker mere ned i dette til en eventuel bestyrelseskonference.
Vi besluttede, at vi på december mødet drøfter det fremtidige arbejde og forbereder temaer til brug for vores workshop på bestyrelsesseminaret i januar (jf. pkt. 8).
- Aktiviteter
Demo mod højere pensionsalder senere i dag kl.16-17. Vi slutter mødet kl.15, så vi kan nå at gøre os klar til at tage ind mod Borgen.
Lisbeth orienterede om de aktiviteter, der er aflyst/udskudt på grund af covid19. Den største begivenhed var uden tvivl debatmøde for handicapområdet, hvor over 100 var tilmeldt fra forskellige organisationer.
Derudover var der fyraftensmøde om ”Den nye Internationale” v/Malte Frøslee Ibsen, biograftur med filmen ”De Særlige”, ”Optimismens politik” v/Mathias Herup Nielsen, ”Arbejdsrelateret stress i socialpsykiatrien” v/Christian Guldager og Simon Gents.
Tror vi på, det kan lade sig gøre at afholde mødet i foråret 2021? Hvilke forholdsregler bør vi tage? Tony mener, at flere af arrangementerne kunne egne sig til online møder. Lisbeth prøver at finde ud af med IT afdelingen for at få styr på det tekniske. John foreslår, vi overvejer et fysisk møde (med begrænset deltagelse i henhold til retningslinjerne) kombineret med et online møde/livestreaming. Vi går videre med dette.
- Gensidig orientering (f.eks. MED, HB, TR, SOF, Frederiksberg, faggrupper m.v.)
HB: Der blev orienteret fra områdernes generalforsamlinger. Britt orienterede om OK21, jf. referat fra HB på hjemmesiden. Nye åbningstider i LFS pr. 1.oktober, hver dag kl.10-14, dog torsdag kl.12-16. Status for socialområdet, der er p.t. fokus på ældreområdet, jf. Ældretopmødet i uge 40. Helle H. og Britt har aftalt møde med ny direktør i SOF, Mikkel Boye. Socialudvalget/SUD har fokus på rekruttering i en investeringscase via budget21. Suppekøkken/Kulturnatten er aflyst i år. LFS Koret er midlertidigt aflyst, indtil vi får en ny korleder.
Frederiksberg: Helle N. og Lisbeth er startet på ”turné” i Frederiksberg, første arbejdsplads var Magneten, CFSV/Center for Social Virksomhed. Her er aftalen udmøntet med godt 70.000 kr. årligt, og lokallønsprocenten er løftet. Det var en god forhandling, som både ledelse og vi er tilfredse med. Lisbeth aftaler med TR om at komme ud og formidle aftalen til medarbejderne snarest muligt.
TR: Der har ikke været afholdt TR møder i lang tid pga. nedlukning. Der afholdtes møder i september, men dog opdelt i mindre grupper. I november afholdes TR møder sammen med AMR (9.-10. november). Oplægsholder Karsten Brask er på om formiddagen, MED netværk om eftermiddagen. TR-møderne i januar bliver formentlig også opdelt. Corona situationen giver nogle udfordringer for TR-samarbejdet og for MED netværkene; mange opgaver og drøftelser bliver udskudt på den baggrund.
Borgercenter Handicap (BCH): Der er en omstrukturering på vej i CAS, der blandt andet berører TR strukturen på Musvågevej. Tony og John samarbejder om dette, Tony fortsætter som TR. Det vil forhåbentlig give en styrkelse af lokal MED. Anne Grethe og Michael orienterede om en workshop i borgercentret i samarbejde med staben, der blandt andet havde fokus på visitation og New Public Management/NPM. Der arbejdes videre med dette på baggrund af input fra medarbejderne i BCH.
Faggrupper: Hvordan kan vi puste liv i faggrupperne og oprette nye? Lisbeth kontakter de to eksisterende faggrupper på handicap og psykiatri. Forslag om at indkalde til stiftende møder for faggruppeudvalg for børne og unge området samt ældreområdet og eventuelt andre områder; vi tager dette op til næste møde.
- Formidling fra bestyrelsen, herunder LFS Nyt, lfs.dk, Facebook m.v.
Dette punkt er fast på dagsordenen, da vi her drøfter, hvordan bestyrelsens arbejde kan være synligt. Det er også under dette punkt, vi drøfter formidling af aktuel og relevant information til medlemmerne.
Jesper spørger, om der i LFS Nyt kunne være en fast klumme for specialområdet eller lignende for at få mere synlighed? Ginny foreslår en artikel i LFS Nyt om, at kampen mod profit på offentlige velfærdsopgaver også er startet i LFS, og nu ligger det som et lovforslag. Ginny kontakter Anna Louise. Lisbeth har mulighed for at dele artikler og lignende på LFS’ Facebook side, så kom gerne med tips og links til relevante fora og artikler.
På lfs.dk har vi en side for bestyrelsen, som Lisbeth opdaterer snarest muligt. De enkelte bestyrelsesmedlemmer bedes sende et foto samt nogle linjer om faglig baggrund til Lisbeth, som så opdaterer hjemmesiden. Denne side lægger Lisbeth efterfølgende på Facebook som orientering om den nyvalgte specialbestyrelse.
- Økonomi/bevillinger
Der er bestilt diverse merchandise, blandt andet kuglepenne og lightere, muleposer samt mundbind med logo. Omkostningerne deles mellem områderne, kursusafdelingen og LFS centralt. Både muleposer og mundbind bør være klar og leveret til LFS’ repræsentantskab.
Opfølgning på bogprojekt, jf. referatet fra 26/5 (www.lfs.dk/14404). Bogen ligger nu til eventuel godkendelse hos redaktionen på Dansk Psykologisk forlag. Redaktøren er meget begejstret, da bogen kommer flere spadestik dybere i forhold til, at de fleste praksis fortællinger ”blot” er personlige observationer, men denne bog er nede og beskrive overvejelser, erfaringer, baggrund og handlinger i det pædagogiske arbejde; maskinrummet, om man vil. De er tvivl om, hvordan bogen kan kategoriseres, da de fleste udgivelser baserer sig på evidensbaseret forskning og lignende, men redaktøren anbefaler udgivelsen uanset, eventuelt i forbindelse med en opdatering af deres website og bogoversigt. Lars Lohmann/forfatter kontakter Lisbeth så snart, der kommer svar fra forlaget. Vi vender tilbage til punktet.
Lisbeth foreslår, vi allerede nu tænker over, hvem vi ønsker at donere jule/vinterhjælp til i år. Medlemmer med forslag til organisationer, der kan være ”værdigt trængende”, kan henvende sig til Lisbeth med disse senest d.1/11 2020 (lisw@foa.dk). Vi tager punktet op på næste møde d.5/11. Lisbeth prøver at lave en oversigt over tidligere modtagere af julehjælp, den sendes rundt sammen med referatet fra i dag. Tony foreslår, vi lægger det på Facebook, så medlemmer kan komme med forslag til modtagere.
- Fremtidige møder
Lisbeth vil til næste gang lave et udkast til bestyrelsesmøder i 2021. Er der særlige ønsker til f.eks. bestemte ugedage? Ønske om aftensmøder? Det har tidligere været kutyme at skifte mellem ugedagene, det gør vi fortsat, dog minus onsdage. Møderne i juni og december må gerne være på en fredag, hvis der efterfølgende skal være socialt samvær.
Der er forslag om afholdelse af et fælles bestyrelsesseminar; vi tænker, det afholdes lokalt på et sted med overenskomst og uden overnatning Seminaret har dels det formål, at vi får større kendskab til hinandens områder, udfordringer og aktuelle temaer. Derudover er formålet, at vi styrker det brede samarbejde og finder fælles fodslag i forhold til LFS’ fremtidige arbejde. Det foreslås at lægge konferencen i starten af 2021, så vi kommer på den anden side af repræsentantskabet, men heller ikke for langt væk fra det. Lisbeth går videre med den praktiske planlægning sammen med de to andre områdeformænd.
Der er også forslag om at afholde fælles årsmøde med de tre områder i september 2021. Lisbeth koordinerer med de to andre formænd.
- Evt.
Christa er faldet over en artikel i Information om ytringsfrihed for offentligt ansatte; hun sender link til artiklen til Lisbeth, der sender den rundt til bestyrelsen.
Tony vil gerne være fanebærer for specialområdet.
Punkter til fremtidige møder:
TR og AMR struktur
Tilsyn på handicapområdet, hvad er årsagen til, at der kommer så mange påbud på handicapområdet?
Samarbejde på tværs af organisationer.