Bestyrelsesseminar d. 11.-12. januar 2019
Til stede: Anne, Jesper B., Christa, Torsten, Ginny, Nina, Casper, Andreas, Bjørn, John, Lisbeth (ref.)
1) Ordstyrer/referent; Torsten, Lisbeth
2) Indledning og form. På baggrund af rammeprogrammet drøftede vi et mere konkret program med efterfølgende dagsorden.
3) Samarbejde og aftaler i bestyrelsen.
Vi havde en ganske kort drøftelse af, hvordan vi gerne vil arbejde i bestyrelsen, både i forhold til form, indhold og samarbejde, blandt andet på baggrund af mailkorrespondancen forud for dette seminar. Da ikke alle er til stede, vælger vi at udsatte drøftelsen til næste møde.
Andreas foreslår, vi udarbejder en forretningsorden for bestyrelsesarbejdet. Vi vil gerne arbejde videre med dette på næste møde. Anne orienterede om en beslutning, der tidligere er truffet i bestyrelsen omkring blandt andet kommunikation. Drøftelser skal så vidt muligt afholdes på møderne og ikke på mail. Vi bruger mail til information/orientering, såsom referater og mødeindkaldelser. Kommentarer til f.eks. referat skal være konkrete og korte. Yderligere stikord til mødeafholdelse; hold talerrækken og respekter den, der har ordet.
Vi drøftede desuden, hvad vores kerneopgave som bestyrelse er? Denne øvelse vil vi gerne tage op på et kommende bestyrelsesmøde. Vi vil også på et kommende bestyrelsesmøde lave brainstorm over happenings og aktiviteter i forbindelse med et kommende folketingsvalg.
4) Brainstorm over fremtidigt arbejde, jf. generalforsamling 2018. Vi drøftede stikordene fra fremtidigt arbejde og har arbejdet med at konkretisere disse, der blev samlet under følgende temaer:
Arbejdsfællesskab, herunder MED, TR, AMR, ledelse og arbejdsmiljø, fastholdelse og rekruttering, værdi-, menings- og styringskæden.
Psykisk arbejdsmiljø, herunder stress, angst, depression og trivselsundersøgelse.
Faglighed og kerneopgave.
Fagpolitiske aktiviteter, herunder mobilisering, valgår, foredrag, demonstration, pårørende grupper, politisk bevågenhed, skabe debat, solidariske aktiviteter på tværs af fagligheder, organisationer, landegrænser.
Samarbejde, herunder internt i LFS og områderne, andre faglige organisationer, ledersektion, nordisk samarbejde, pårørende og interessegrupper, faggruppeudvalg.
Generel synlighed, organisering, repræsentation af alle medlemmer indenfor forskellige områder, forvaltninger, kommuner.
Vi har fået lavet en form for årshjul, en plan for de kommende 2 år, hvor vi under hvert emne har forslag til aktiviteter og metoder. Derudover har vi i skemaet lavet en prioriteret liste over diverse oplægsholdere, som Lisbeth enten laver aftale med (grøn baggrund), eller som lige skal undersøges nærmere i forhold til vinkel, pris m.v. (gul baggrund). Dette interne arbejdspapir, som Nina satte ind i et Excel ark, sendes rundt til bestyrelsen og skal opdateres og justeres løbende til vores møder. Bestyrelsen har tidligere udarbejdet et årshjul for henholdsvis lige og ulige år; Lisbeth sender disse rundt med referatet til orientering. Til den fælles fremlæggelse havde vi, på initiativ fra Nina, forberedt en PowerPoint præsentation over det fremtidige arbejde. Download præsentationen her.
5) Evaluering af bestyrelsesseminar.
Comwell Korsør er nu prøvet af; vi vil prøve noget andet næste gang (hvis der bliver en næste gang). Det positive er, at stedet har overenskomst, medarbejderne er venlige og imødekommende, og vi får rabat som en del af FOA.
Nogle ønskede sig mere struktur og konkrete punkter i programmet. Til gengæld var der god plads til debat. Vores forskelligheder er med til at skabe en god dynamik. Forslag til at få mere struktur og konkrete punkter på fremtidige dagsordner sendes til Lisbeth. Beslutningen om et fælles seminar gav en god fællesskabsfølelse. Vi ville godt have haft en fælles opsamling eller en fælles drøftelse af aktiviteter og happenings i slutningen, som der stod i vores program. Lisbeth forklarede, at hun havde lavet udkast til program og sendt det til de to andre formænd i ugen op til seminaret. Efter programmet var sendt til specialbestyrelsen, havde de to andre områder dog ændret i deres egne programmer, så den del var røget ud. Det betyder heldigvis ikke, at chancen er forpasset, da vi kommer til at have bredt samarbejde omkring aktiviteter fremover uanset. Blandt andet vil vi genoplive aktivismegruppen på tværs af områder, så vi kan starte aktiviteter til f.eks. folketingsvalget.
Meget af vores egen tid gik med at diskutere oplægsholdere. Vi vil bruge mindre tid på dette fremover, for eksempel kan man undersøge indhold, pris og andre praktiske ting, så det er lettere at tage stilling til i plenum. Vi ønsker at bruge mere tid på at drøfte happenings og andre aktiviteter, gerne fælles med de to andre områder; især et kommende folketingsvalg skal have ”fuld skrue” på aktiviteterne med fokus på velfærd. Gruppearbejde bør overvejes en anden gang, da det kan være med til at skabe nogle andre processer.