Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Fremtidens fritidstilbud bringer lederne i spil
Med anden høringsrunde i Fremtidens fritidstilbud står det helt klart at ledernes stillinger er i spil. Til gengæld er der ikke så forfærdelig meget andet, der står klart og tydeligt.
Fremtidens fritidstilbud skal resultere i færre ledere. Det står klart, men hvor mange færre ledere bringer fremtiden? Er der en grænse for, hvor mange ansatte en pædagogisk leder kan være leder for og samtidig være en nærværende leder? Er der et ideelt antal ledere i et ledelsesteam? Og hvordan kommer den nye budgetmodel i øvrigt til at se ud?
Formand Britt Petersen orienterer ledere op til fristen på anden høringsrunde om Fremtidens fritidstilbud.
Vigtige spørgsmål, som er i spil op til Børne- og Ungdomsudvalgets beslutning den 20. maj om, hvordan fremtidens fritidstilbud organisatorisk skal se ud. Anden høringsrunde er nu i gang, med høringsfrist den 1. maj.
Klyngeledere og pædagogiske ledere er områdevis inviteret til møde med LFS her midt i april, så de er bedst muligt orienteret op til deres eget høringssvar.
Ledelse er en forudsætning for kerneopgaven
Det betyder ikke at en hel masse ligger klappet og klart. Tværtimod er en stor del af formand Britt Petersens budskab til lederne netop, at meget kan gå den ene vej... men det kan også gå den anden vej.
Intet er med andre ord rigtig sikkert. Andet end at der ikke vil være ligeså mange ledere fremover som i dag. For der skal spares i kølvandet på den længere skoledag, og Børne- og Ungdomsudvalget anser ikke en besparelse på ledelse som en besparelse på varme hænder.
LFS derimod anser ledelse - god og nærværende - som en vigtig forudsætning for kerneopgaven: "Der er grænser for hvor meget man kan reducere på ledelse. Hvis basispersonalet skal kunne arbejde kvalificeret med børnene forudsætter det nærværende ledelse", gør Britt Petersen klart.
Skal fritidscentrene i klynger eller svæve frit?
Men hvor mange færre ledere bliver der tale om? Det er usikkert, for der siges ikke noget præcist om det. Og det der siges er modstridende.
I høringsmaterialet tales der om for 9,2 millioner kroner mindre ledelse, svarende til ca. 20 lederstillinger. Det er en størrelse, som man nok kan klare på naturlig vis, vurderer Britt Petersen.
Men materialet nævner også at fritidscentrene, det vil sige tilbudene for de 10-14 årige, kun skal have én leder. Hvordan man så end forestiller sig at man kan skabe nærværende ledelse med én leder for centrene...
"Hvis det bliver sådan, så taler vi om at helt andet antal færre ledere. Men hvis fritidscentrene skal svæve frit, så er de ikke økonomisk bæredygtige", siger Britt Petersen og tilføjer:
"Og hvis de skal indgå i eksisterende klynger, så ser det helt anderledes ud ledelsesmæssigt. Det er vigtigt at vælge en organisatorisk forankring som gør at alle har et fællesskab. Fritidscentrene har også brug for at være en del af et ledelsesteam og samarbejde med de andre fritidscentre."
Dårlige erfaringer med kombinationsstillinger
For de 6-10 årige, det vil sige fritidstilbudsdelen, er heller ikke meget stensikkert.
"Vi gør i LFS' høringssvar helt klart at hvis fritidshjem omdannes og lægges sammen med eksisterende KKFO'er, så kan vi ikke lave bæredygtige stillinger", slår Britt Petersen fast.
"Vi har prøvet kombinationsstillingerne, og de giver et virkelig dårligt arbejdsmiljø. En struktur, som giver flere af den slags stillinger, fører kun til problemer. Vi skal sikre attraktivitet, så folk kan leve af de timer der er. Hvis vi skal have kvalificeret personale, hvor skal vi så lægge resten af deres timer, sådan at stillingerne stadig er attraktive?"
Faktisk går så dårligt med kombinationsstillingerne at LFS gerne vil fremskynde en anden stillingsstruktur. De var en nødløsning for at bevare folk i ansættelse.
LFS' løsning er klyngemodellen: "I det tilhørsforhold kan man lave konstruktioner, som er til gavn for alle. Der er stadig udfordringer, men den model er den mindst problematiske."
Én til én leder skal da være ligeværdige, ikke?
Børne- og Ungdomsudvalget skriver om samarbejde én til én leder. LFS tænker naturligt nok at det betyder ligeværdige ledere, med andre ord en klyngeleder til en skoleleder. Men det ser desværre i høringsrundemateriale 2 ud til at udvalget mener at én KKFO-leder kan svare til én skoleleder, på trods af at skolelederen er KKFO-lederens chef.
"Én til én leder skal jo være tilsvarende! Den naturlige er klyngelederen, for det er der ansvaret er forankret."
LFS efterlyser også den kommende budgetmodel. Uden at kende sin økonomi er det svært at håndtere rokeringen. Det gælder ikke mindst overdragelser fra kommunal til selvejende, en virksomhedsoverdragelse, som indskrænker den ansattes ansættelsesområde fra hele kommunen til én lille institution.
"Vi vægter de ansattes sikkerhed i ansættelsen højt og vil derfor kun virksomhedsoverdrage, hvor det er absolut nødvendigt. Hellere skifte i arbejdsindhold end at overdrage til en langt mere usikker ansættelse. Og jeg ved godt at dette standpunkt ikke nødvendigvis er populært", siger Britt Petersen.
Ledernes rettigheder og (u)sikkerhed
Og ledernes rettigheder i omstruktureringen? Jo, tjenestemændene er sikret mod afsked men ikke mod omplacering indenfor kommunen. Overenskomstansatte er ikke sikret, heller ikke mod virksomhedsoverdragelse.
Når man ved hvor de kommende lederstillinger skal være, så bliver der sandsynligvis tale om et lukket ansøgerfelt. Enten i form af at det kun er de nuværende ledere i området, som må søge en given lederstilling. Eller sådan at alle ledere som er i spil kan søge på tværs af byen.
"Men det er vigtigt at sige at det ikke bare må blive den største institution, hvis leder bliver den kommende leder. Når denne er valgt, så skal der findes "passende stillinger" til de andre, og det kan også være med andre børnegrupper."
Lægger op til en systematisk klyngegennemgang
Under klyngedannelsen endte nogle klynger med at blive for små til at være bæredygtige. Det skal man kigge på nu. Men LFS ønsker ikke at man kun sætter fokus på de små, fagforeningen ønsker en systematisk klyngegennemgang.
Det skal gøres ud fra en række spørgsmål. Bl.a. hvor stort et ledelsesteam optimalt bør være i en klynge. Og hvor mange ansatte en pædagogisk leder kan rumme.
"Geografisk set viser vores erfaringer, at der kun bør være to matrikler, ellers får vi ikke nærværende pædagogisk ledelse. Og vi anbefaler hellere flere pædagogiske ledere end afdelingsledere", siger Britt Petersen.
Hvor mange ansatte bør udløse en pædagogisk leder?
Det handler i høj grad om, hvor mange ansatte en pædagogisk leder kan rumme og samtidig være en nærværende og kvalificeret leder. I de diskussioner vi har haft ligger man på 25-30 ansatte, siger Britt Petersen.
"For det er nødvendigt at diskutere grænser, når man vil have kvalificeret pædagogisk arbejde", understreger hun. Det kræver så tilsvarende at man også diskuterer og beskriver profilen for både klyngeleder og pædagogisk leder. Den optimale størrelse for et ledelsesteam sætter hun til ca. otte.
Og så opfordrer LFS alle berørte institutioner til at afgive andet høringssvar. Husk fristen er 1. maj.
Læs Bliv hørt ved anden høringsrunde om fremtidens fritidsinstitutioner
Læs Næstformanden blogger: Har fritiden en fremtid efter "Fremtidens Fritidstilbud"?