Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
14.12.2012 | Special
Referat af bestyrelsesmøde 23/10 2012
Tilstede: Anne, Jane, Ginny, Torsten, Mathias, Per, Jesper, Mia, Lisbeth
- Ordstyrer/referent; Jane/Lisbeth
- Velkommen til en ny bestyrelse; herunder fremtidigt arbejde, møder m.m.
- Bestyrelsen drøftede fremtidigt arbejde, vedtaget på generalforsamlingen. Dette vil fremover være et fast punkt til bestyrelsesmøderne. Samarbejdet med ledersektionen skal fortsat bevares og videreudvikles. Lederne har sendt et åbent brev til politikerne fra budgetforligspartierne (eftersendes til bestyrelsen); lederne udtrykker stor opbakning til budgettekstens indhold om Tillidsdagsorden samt overvejelser omkring, hvordan processen kan understøttes og udvikles.
- Kommende møder; forslag om en fælles bestyrelseskonference med de to øvrige områder. Vi har fået tilbud fra 3F i Silkeborg, der kan tilbyde både kost, logi og oplægsholder. Datoen 22-23/2 2013 passer bestyrelsen bedst, vi afventer svar fra de to andre bestyrelser. Lisbeth laver forslag til mødedatoer for 2013, eftersendes til bestyrelsen til godkendelse inden offentliggørelse på hjemmesiden.
- Gensidig orientering (HB, TR, Udvalg, MED, Budget 2013 m.m.)
- HB; LFS medlemstal er stigende. OK13 krav fra FOA indeholder ikke forslag om sundhedsordninger, det stemmer overens med LFS’ samlede forslag. I BUF har man erkendt at eksterne konsulenter koster for meget, så der arbejdes nu med ”Inhousing”, hvor man løser opgaverne internt i stedet; måske kan det brede sig til andre forvaltninger? I forbindelse med budgetteksten for København 2013 er der nedsat politiske følgegrupper, der skal følge op på intentionerne omkring tillidsdagsordenen.
- Udvalg; Psyk.faggruppen arrangerer fyraftensmøde d.8/11 om udfordringer og dilemmaer indenfor socialpsykiatrien i arbejdet med borgere med anden etnisk herkomst end dansk. Se mere på lfs.dk.
- MED; processen med at identificere unødvendig dokumentation og overflødig kontrol kører i MED i Socialforvaltningen, men det er svært og tager tid. Bestyrelsen havde en længere drøftelse om processer i MED, det er vigtigt at holde fast i §21, der handler om den fornødne tid. Hvis den ikke gives, eller hvis relevante emner ikke tages op i MED, er der mulighed for at trække ”det gule kort” i henhold til § 6, der handler om information og drøftelse. Uenighed løftes op til næste niveau i MED strukturen; hvis det er Hoved MED sendes det til Helle Haslund, LFS. Hvordan kan vi som bestyrelse understøtte MED? Torsten sender rapport om MED rundt til inspiration i bestyrelsen, vi tager det op til mødet i december.
- Frederiksberg; Lisbeth har foreslået at drøfte arbejdsmiljø i Hovedudvalget, da der er mangler i den nuværende aftale for Frederiksberg i forhold til rammeaftalen. Det drøftes på medarbejdersiden ved formøde d.25/10. Personalepolitisk konference d.1-2/11 handler om kommunikation i MED.
- Aktiviteter (herunder arbejdspladsbesøg, temadage…)
- Bestyrelseskonference/bestyrelseskursus (evt. fælles med de to øvrige bestyrelser)
- Suppekøkken på Kulturnatten 2013; Lisbeth bestiller plads på Gammeltorv til næste års Kulturnat, så vi er i god tid og kan nå at skaffe frivillige til arrangementet.
- Faggruppeudvalg for mellemledere? Der har tidligere været et faggruppeudvalg for mellemledere, er der behov for det igen? Faggrupper har mulighed for at få stillet lokaler og forplejning til rådighed i LFS; dette bevilges af bestyrelsen. Formål, mødefrekvens og indhold er op til den enkelte faggruppe; der ydes ikke frikøb til udvalgsarbejdet, så dette må foregå i fritiden eller ved andre aftaler. Bestyrelsen kan evt. stille med en tovholder, hvis dette ønskes. Er man interesseret, kan man henvende sig til Lisbeth Waidtløw på mail: lisw@foa.dk.
- Retorikkursus d.29.-30. oktober. Underviser Christian Eversbusch foreslår, at deltagerne forbereder et indlæg, evt. kladde til et indlæg, og tager dette med til kurset, så man kan arbejde med det på selve kurset. Lisbeth sender en besked ud til deltagerne inden kurset.
- MED, hvordan kan vi understøtte strukturen? Hvordan bliver MED relevant for alle medarbejdere? Kan en fra LFS komme ud til p-møder/MED møder med et oplæg om MED? Vi tager det op næste gang.
- Forslag om temadag eller fyraftensmøde om TEACCH, metode til arbejde med autisme. Ginny er tovholder og arrangerer det praktiske, koordinerer med Lisbeth. Der satses på at planlægge dette til januar.
- LFS’s Juletræsfest lørdag d.15/12 2012 kl.14-17 afholdes i Selskabslokalerne, Markmandsgade, 2300 Kbh. S. Festen er for alle medlemmer og deres familier. Der vil være en del praktiske opgaver, dog ikke så mange som i 2011. Vi vender tilbage til dette, men sæt endelig kryds i kalenderen allerede nu.
- Flere forslag til temadage/fyraftensmøder, som vi drøfter til næste møde: Økonomi/budgetforståelse, Visioner fra Maskinrummet, medlemsmøde om OK13, Forandringskompasset. Bestyrelsen vil have planlagt mindst en medlemsaktivitet mere i løbet af foråret 2013.
- Repræsentantskabsmøde; der er udsendt materiale, og der afholdes medlemsmøde i Sal B d.29/10 kl.16.30-18.30 (efter retorikkurset).
- Mediestrategi/LFS Nyt m.v. Der kommer snart en artikel i LFS Nyt om Pædagogiske Meningsdannere med interview af blandt andre Lisbeth samt to andre medarbejdere fra specialområdet i LFS. Bestyrelsen foreslår en artikel i LFS Nyt om processen i MED omkring tillidsdagsorden og unødig kontrol og dokumentation; Lisbeth taler med Elisabeth om dette. Vedrørende lfs.dk; kan der være en rubrik med eksempler på ”resultater” opnået af LFS, evt. i kronologisk rækkefølge? Måske en gang om året, som en slags tilbageblik? Hvis LFS hjemmeside er svær at finde rundt i, anbefales det at tage en kort gennemgang; det står på forsiden under ”Medlemskab og Service”.
- Økonomi/bevillinger; der er penge på kontoen, så vi skal afholde flere medlemsrettede aktiviteter, som det blev lovet til generalforsamlingen.
- Evt. Lisbeth gjorde reklame for CEVEA’s uddannelse til Kvindelig Meningsdanner, Mia er tilmeldt. Lisbeth sender materialet rundt til bestyrelsen igen.